Monday, September 6, 2010

Kek Kurma Ceri Walnut Berempah

Salam. N3 kali ini panjang sikit nama dia - kek kurma ceri walnut berempah, tu dia, penulis tak tahu nama singkatan apa yang patut digunakan. Berbelit juga lidah nak menyebutnya. Penulis telah membuat 3 biji kek ini semalam. Untuk ringkaskannya kita panggil kek kurma sajalah.

Kek Kurma Ceri Walnut Berempah

Kek kurma ini sememangnya mengandungi buah kurma, ceri, kekacang walnut dan rempah yang dimaksudkan adalah serbuk kayu manis. Sepatutnya serbuk halia digunakan tetapi setelah penulis membuat eksperiman dan bega, kek ini lebih enak jika dicampurkan dengan rempah kayu manis.


Kek di dalam kotak khas yang menarik

Penulis telah membuat kek ini untuk tempahan dan juga untuk diberikan kepada abah di kampung serta MIL&FIL di petaling jaya. Kek ini akan diletakkan di dalam hamper yang penulis akan buat sendiri dan akan diupdate di dalam N3 kemudian.


Kek dibalut dengan 'clingwrap"

Kek kurma ini agak lembap (moist) dan perlu dibalut dengan 'clingwrap' untuk memastikan ia kekal segar dan sedap sebelum ia disimpan di dalam kotak khas untuknya.


Kek Kurma Hari Raya
Kek ini amat sesuai sebagai hidangan hariraya dan sebagai hadiah untuk yang tersayang. Ia juga sesuai sebagai juadah hidangan minum petang namun penulis cuma membuat kek ini pada bulan ramadhan kerana kesukaran untuk memperolehi buah kurma pada bulan-bulan yang lain.

Bon appetite!!!





1 comment: